Thursday 6 February 2014

     

    MASJID AL HUSSIAN yang tersergam indah merupakan mercu tanda bagi Kuala Perlis dengan penampilan senibina Islam yang bertemakan ciri-ciri tropical resort. Masjid ini telah disempurnakan perasmiannya oleh Duli Yang Maha Mulia Raja Negeri Perlis Tuanku Syed Sirajuddin Ibni Al-Marhum Tuanku Syed Putra Jamalullail.pada 8 Oktober 2011.

        
   Keindahan senireka MASJID AL HUSSIAN secara langsung melambangkan penghargaan kepada alam. Bahan kemasan seperti batu, coral, serpihan batu kuartz, batu granit, marmar dan pebble yang berkualiti dipilih untuk menyerlahkan konsep masjid yang mesra alam. Masjid ini terletak di atas jumlah keluasan tapak lebih kurang 3 ekar, di mana luas keluasan laut sebanyak 2 ekar, dan kawasan darat bersama-sama dengan tempat parkir kereta dan taman landskap berjumlah 1 ekar. Jumlah keseluruhan lantai masjid adalah lebih kurang 12,250 kaki persegi atau 1138 meter persegi.
       

    Masjid terapung ini teletak di pinggiran pantai Kuala Perlis. Pengunjung dari Kuala Perlis dapat menikmati pemandangan masjid yang berlatar belakangkan laut biru yang luas terbentang. Terletak di antara jeti utama Kuala Perlis dan gerai ikan bakar terkenal,MASJID AL HUSSIAN telah menjadi daya tarikn pelancong di Perlis dan juga sebagai tempat pertemuan pelbagai kaum yang terdiri dari pelancong asing dan rakyat tempatan. Ia juga diharapkan dapat memupuk semangat perpaduan dan muhibbah di kalangan pengujnjung dan jemaah masjid. Sekaligus ia mengekalkan peranan sebagai tempat beribadah dan penemuan mengeratkan tali persaudaraan di antara ahli kariah dan orang awam. Masjid yang indah ini boleh menampung sehingga 1001 jemaah bagi ruang solat utama dan ruangan solat serba guna. Keindahan pandangan dari luar tidak akan sempurna kecuali melihat kecantikan dalamannya.


No comments:

Post a Comment