Sunday 9 February 2014

Hadis 10 Rabiul Akhir 1435h

بسم الله الرحمن الرحيم

Rasulullah s.a.w. bersabda:

عَجَباً لأمْرِ الْمُؤْمِنِ إِنَّ أَمْرَهُ كُلَّهُ لَهُ خَيْرٌ، وَلَيْسَ ذَلِكَ لأِحَدٍ إِلاَّ للْمُؤْمِن: إِنْ أَصَابَتْهُ سَرَّاءُ شَكَرَ فَكَانَ خَيْراً لَهُ، وَإِنْ أَصَابَتْهُ ضَرَّاءُ صَبَرَ فَكَانَ خيْراً لَهُ


"Sungguh ajaib keadaan seorang mukmin, apa jua keadaan semuanya baik untuknya, dan tidak ada pada orang lain kecuali pada seorang mukmin: Jika dia mendapat kegembiraan dia bersyukur, maka itulah yang terbaik untuk dirinya, dan jika dia ditimpa mudharat dia bersabar, maka itulah yang terbaik untuk dirinya."

KETERANGAN
     Seorang manusia sering menyangka kebaikan itu hanya datang pada kesenangan dan kemudahan. Apabila mendapat kesenangan, dia berasa terlalu seronok sehingga lupa pada Allah. Tetapi apabila mendapat sakit, kesusahan, musibah dan sebagainya, dia berasa dirinya bernasib malang dan tiada siapa yang mempedulikan nasibnya.
     Di sinilah letaknya perbezaan antara orang yang benar-benar beriman dengan Allah s.w.t dengan orang-orang yang tidak beriman atau sekadar iman di lidah. Orang beriman memandang segala sesuatu datang dari Allah s.w.t., maka sebagai hamba dia tidak ada hak mempertikaikan perbuatan tuannya. Bagi dirinya, nikmat yang datang adalah untuk dihargai, manakala musibah yang menimpa adalah untuk menghapuskan dosa sendiri.

FIQH HADIS
1. Orang yang beriman sentiasa berfikiran positif dalam apa jua keadaan.
2. Sabar adalah sifat yang tidak boleh dipisahkan dari orang beriman.
3. Letaknya perbezaan antara orang beriman dan bukan beriman adalah pada persepsi mereka terhadap kehidupan.
4. Setiap perbuatan orang mukmin itu adalah untuk mencari redha Allah s.w.t. dan Allah akan membalasnya dengan sesuatu yang jauh lebih baik dari apa yang pernah dibayangkan manusia.

No comments:

Post a Comment