Wednesday 19 February 2014

KEMBARA TAZKIRAH 2014



       Alhamdulillah segala puji bagi Allah atas keizinannya, semalam 19 Februari 2014, telah berjalan program KEMBARA TAZKIRAH yang dianjurkan oleh Yayasan Dakwah Islamiah (YADIM) dengan kerjasama Jabatan Agama Islam Perlis di masjid Al-Hussain Kuala Perlis.

       Ceramah di masjid ini disampaikan oleh Ustaz Wazin bin Othman, merupakan seorang pensyarah di UUM dalam bidang Muamalat dan pernah juga berkhidmat di Jabatan Mufti Perlis pada awal millennium ini.



       Tajuk yang disampaikan adalah berkisar tentang muamalat dan prinsip-prinsip muamalat dalam islam. Antara prinsip muamalat dalam Islam yang beliau sebutkan ialah:

1.  Mencegah kezaliman. 
   Segala urusan jual beli yang menzalimi pembeli tidak diiktiraf syarak.

2.  Mencegah Gharar (penipuan). 
   Contoh penipuan adalah tidak jelas akad perjanjian antara penjual dan pembeli seperti menjual sesuatu yang belum wujud (seperti benih haiwan) atau tidak menunjukkan barang yang hendak dijual.

3.  Mencegah Maisir (perjudian). 
   Konsep perjudian berlaku apabila peserta dikenakan yuran penyertaan, kemudian wang tersebut digunakan untuk membeli hadiah kepada pemenang.

4.  Mencegah riba.
   Konsep riba berlaku dengan pembelian wang dengan wang yang tidak sama nilai, seperti membeli insurans, kemudian mendapat pulangan yang lebih tinggi. Cara mengelakkan berlaku riba dalam insurans adalah dengan menggunakan akad takaful sesama ahli.

   Begitu juga pembiayaan kereta rumah dan sebagainya, apabila ditetapkan interest rate berdasarkan masa pinjaman. Cara keluar dari riba seperti ini adalah dengan bank memberi pinjaman berdasarkan harga rumah pada tarikh habis bayar (bai` bi thaman aajil) atau menggunakan konsep murabahah (bank membeli rumah dari pemaju dan menjualnya kepada peminjam).

       Mudah-mudahan ceramah yang disampaikan ini memberi pendedahan dan faedah kepada anak jemaah sekaligus mengelakkan umat Islam terjerumus ke dalam kancah riba.

No comments:

Post a Comment